The Pink Grapefruit

Att göra sig av med gifter
I början på förra året bestämde jag mig för att rensa bland mina smink- och hygienprodukter och göra mitt liv lite mer giftfritt. Det var en lång process som tog i stort sett hela året, men jag lyckades uppnå det jag ville. Jag bytte ut allt mitt smink, jag köpte matlådor i glas och porslin och slutade äta kött.
 
Men det här med att göra sig av med gifter är verkligen inte lätt, speciellt inte när man inte riktigt har koll på alla konstiga ämnen som står på innehållsförteckningarna. Ska jag vara helt ärlig så har jag inte lagt mycket tid på att sätta mig in i det där själv, jag har istället förlitat mig på de hemsidor som sägs sälja endast naturliga och ekologiska produkter, och det är riktigt idiotiskt om jag får säga det själv! Är det något jag har lärt mig, både som reklamstudent och nybliven naturkosmetikfantast, så är det att falsk marknadsföring är EXTREMT vanligt. Företagen jobbar hårt med att hitta säljpunkter och använder sig av ord och fraser i sin marknadsföring som visserligen är "sanna", men som väldigt ofta får produkten att framstå som bättre än vad den egentligen är. Om det står "naturlig" och "ekologisk" på en förpackning, betyder det inte alls att produkten är bra att använda. Arsenik är också "naturligt", inte stoppar vi det i munnen frivilligt?
 
Jag rekommenderar verkligen att gå in på Skin Deep och söka på ingredienserna i sina mest använda produkter, det finns ämnen som är direkt cancerframkallande eller allergiframkallande som är väldigt vanliga i många produkter man använder. Speciellt gravida eller folk som på något sätt är överkänsliga bör göra sig bekanta med detta. Skin Deep har också en väldigt bra app där man kan scanna produkter med hjälp av telefonen och direkt få information om produkten (om den finns i deras register). Jag brukar tänka att ju färre ingredienser desto bättre, och helst ska man förstå vad beteckningarna betyder. Det är inte lätt att hitta BRA produkter tyvärr. Jag har fått leta länge för att hitta framförallt smink som fungerar lika bra som det där man använde förut. Ärligt talat har jag ännu inte funnit en foundation som når upp till mina krav. Hade jag inte haft så mycket problem med akne och ärr hade jag nog uteslutit foundation helt, men de dagar jag vill vara lite finare och fräschare vill jag gärna kunna täcka det värsta.
 
Några enkla tips som har gjort mitt liv lite mer giftfritt:
 
Aleppotvål - Man kan använda den till hela kroppen och till och med som schampo. Den innehåller bara två ingredienser; olivolja och lagerbärsolja. Jag brukar ha problem med extremt torra och spruckna händer hela vinterhalvåret, men sedan jag började använda aleppotvålen som handtvål har mina problem försvunnit, trots att jag tvättar händerna alldeles för många gånger per dag (hej bacillskräck!). Det finns andra tvålar som funkar lika bra, men detta är den enda jag testat hittills. (PS. Namnet på tvålen innebär inte att tvålen tillverkas i Aleppo, utan den tillverkas bland annat i Frankrike enligt traditionen från Aleppo).

 
Mandelolja/Jojobaolja - Glöm kemiskt sminkborttagningsmedel! Ren mandelolja eller jojobaolja fungerar utmärkt, till och med bättre än det där man köpte förut. Jag brukar blöta ner en bomullsrondell, krama ur vattnet ordentligt och sen droppa på några droppar olja som jag sen gör rent ansiktet med. Det finns många fler oljor man kan använda till detta, men dessa två är de jag själv har provat och mandeloljan är nog min favorit. Många använder även oljor istället för ansiktkräm, detta funkar inte för mig som har problemhy, men om det funkar för dig så kör på!
 
 
Kokosolja - Många känner redan till kokosoljans bra egenskaper. Den är inte bara utmärkt i matlagning, utan även som hudvård. Det finns kokosolja både med och utan smak/doft av kokos. Jag föredrar den med smak eftersom det luktar gott och tillför en intressant smak när man lagar mat. Har ni provat att göra klyftpotatis med kokosolja? Supergott! Jag använder också kokosoljan som hårinpackning. Det är svårt att tvätta ur all olja, men håret blir så mycket mjukare och glansigare. Kokosolja kan man också göra egen deodorant på om man blandar det med bikarbonat (finns utförligare recept på nätet). Jag har inte provat detta själv ännu, men det står på min lista.
 
 
Matlådor i glas/porslin - Att plast är farligt att få i sig vet många om, men ändå ser man studenter överallt i kön till micron med var sin skrapad, missfärgad och illaluktande plastlåda. Ja, plast är billigast, men inte i längden. Sedan jag köpte matlådor i porslin har mitt liv förändrats till det bättre. Aldrig mer en missfärgad och illaluktande matlåda! Och det bästa av allt är att man kan använda dem i ugnen också (utan lock)! Lätta att diska, aldrig några missfärgningar, och flera användningsområden. De finns att köpa i porslin på Clas Ohlson, och jag har sett att IKEA har tagit in ett stort sortiment i glas. Köp, köp, köp!
 
DIY smink - Många har provat göra sin egen ansiktsskrubb eller ansiktsmask, men att göra eget smink drar man sig gärna från då det låter mer komplicerat. Men det är inte komplicerat alls! Att göra eget puder, bronzer och rouge är väldigt enkelt, och man får en slags ro i att veta exakt vad sminket innehåller. Vissa grejer är så rena att man i teorin skulle kunna äta dem. Jag skulle aldrig få för mig att smaska i mig ett köpt läppstift till exempel, men det är ju i princip det vi gör när vi smetar på dessa grejer på läpparna. Vore det inte bättre då att göra en egen läppfärg som faktiskt är helt ofarlig att få i sig? Förr i tiden gjorde man smink på bär och annat som fanns i naturen, och det tycker jag är en alldeles utmärkt metod än idag. Det finns massor av recept på nätet. Jag använder själv ett puder gjort med hjälp av det här receptet.
 

 
Naturliga och ekologiska produkter har oftare ett högre pris, men många av grejerna är otroligt dryga och vissa har flera användningsområden. I teorin hade man kunnat använda aleppotvålen som handtvål, duschtvål, schampo och till och med ansiktsrengöring. Har man normalhy kan en bra ansiktsolja ersätta både ansiktskräm och rengöring. Kokosoljan kan man både äta och smörja på huden. What's not to love?
Spara