The Pink Grapefruit

När man släpper kontrollen och allt går åt helvete
För snart ett år sedan (tror jag?) började jag fasa ut gluten ur min kost, detta för att jag ville se om min akne skulle bli bättre av det. Jag vet inte hur länge jag har varit helt glutenfri, men ett bra tag i alla fall, bortsett från några enstaka pizzor och falafelrullar utspritt över året. För kanske två veckor sedan bestämde jag mig för att börja äta små mängder gluten igen, i form av knäckebröd då det är så himla dyrt med glutenfritt bröd. Detta beslut ångrar jag nu djupt. Min akne har blossat upp och är värre än jag kan minnas att den varit. Cystor under huden börjar bildas i klasar och det gör ont. Om detta akneutbrott är ett resultat av glutenintaget kan jag inte säga med säkerhet, då jag också ändrat min hudvård något, samt börjat ta en sked linfröolja till frukost... sen är det ju det där med hormoner.
 
Det jobbiga är att jag hela tiden testar nya grejer, så det är svårt att avgöra vad som orsakar vad. Jag kommer dock att utesluta gluten igen framöver, så får vi hålla alla tummar och tår att det hjälper och att det här utbrottet går över fort.
 
Den här dagen har dock inte varit helt dålig. Jag gjorde ett nytt försök med foundationen och kan nu meddela att jag lyckats göra en riktigt bra en! Den är lagom täckande och definitivt mer återfuktande. Den känns som en vanlig foundation som man kan köpa i vilken affär som helst, fast med naturliga och mycket färre ingredienser. Recept kommer framöver.