The Pink Grapefruit

Det pratas inte tillräckligt om den mörka sidan av PMS!
 
Jag sitter i köket iklädd träningstights, en sport-bh och min killes hoodie. Håret är slarvigt uppsatt i en knut på huvudet. Mina ögon är röda och svullna. Min enda bedrift idag är att jag och killen gick en power walk i parken imorse, när jag fortfarande var mig själv. Vad som hände sen är svårt att sätta ord på.
 
Fram till lunch var jag ganska stabil, om än något nedstämd och trött. Sen kom hungern. Och när jag gick ut till köket och möttes av världens diskberg kände jag bara NEJ. Jag gick och satte mig i fåtöljen i arbetsrummet och bara stirrade ut genom balkongdörren. Ut på hustaken. Då slår det mig; vad har jag egentligen att leva för? Efter denna tanke går det utför. Tårar börjar rinna, en dispyt uppstår, jag äter inte upp lunchen jag får serverad och somnar till slut i soffan av matthet.
 
Detta förlopp och dessa tankar uppstår ungefär en gång i månaden. Vid ungefär samma tidpunkt. Jag har haft det såhär sedan jag kom in i puberteten. Och trots att jag på senare tid har nämnt detta för läkare och annan vårdpersonal så har man bara normaliserat det och föreslagit några receptfria naturläkemedel. Man har inte tagit det på allvar.
 
Ska det vara såhär? Ska man behöva leva med att man en gång i månaden får självmordstankar, vill flytta, göra slut med sin partner och helt enkelt ge upp på livet? Det måste finnas en lösning! Det måste finnas någon som forskar på hur man kan bli av med denna parasit som sätter sig i hjärnan varje månad innan mensen.
 
Vi får nya mensskydd med roliga utseenden, snygga förpackningar och finesser som ska förhindra läckage och att någon, Gud förbjude, ska lägga märke till att vi blöder. Men likväl ligger vi hemma på golvet med så svåra menssmärtor att vi spyr och med tankar om att ge upp på livet. Snälla, gör något åt det verkliga problemet!
#1 - Iza

Fy fasen, jag har tack och lov nästan inga besvär alls (förutom av cystor som dyker upp 1gång/mån pga mensen) så jag har ingen erfarenhet eller tips, men jag har för mig att "Blondinbella" tagit upp detta en del och vet en massa lösningar? Chansen är ju stor att du redan följer henne med tanke på antal läsare hon har, men om inte så googla henne + pms. Har för mig att hon skrivit om sånt och fått hjälp. Jo, det HAR hon!

Svar: Följer inte henne men ska kolla upp detta, tack!
The Pink Grapefruit

#2 - R E V O L T E N

Jag brukar inte känna av någon PMS och jag brukar få ont i magen men inte så pass att det begränsar mig i vardagen. Så på det sättet har jag tur, men den turen har ju inte alla. Så jag håller med dig om att mer forskning borde läggas ner på det. Hade män haft mens då skulle allt detta sett annorlunda ut.

Svar: Det tror jag också, att det skulle sett annorlunda ut om män hade haft mens. Jag ska göra mer research och hoppas att någon där ute forskar på detta redan, för såhär kan man ju inte ha det.
The Pink Grapefruit

#3 - Anonym

Åh vad jag håller med dig!! Jag har också velat flytta, fly och göra slut med min man och varit helt panikslagen och desperat och inte fattat vad som händer med mig. Men nu fattar jag att jag har pms och nu forskar jag kring det för att må bättre. Jag har hittat en fantastisk kvinna Mia Lundin som är proffs hon har skrivit "Kaos i kvinnohjärnan " och ger hjälp vad man kan göra vid Pms. Så nu smörjer jag med progesteronkräm tar kosttillskott som L-theanin, kalcium, magnesium och försöker balansera med kosten och tänka på vad jag äter. Rekommenderar verkligen boken. Du är inte ensam och jag tycker också det borde pratas mer om Pms! Herregud så många år jag måste ha gått med min pms men inte fattat vad det var för fel på mig, jag har varit så destruktiv, ätit antidepressiva, flyttat från min man Öland till Stockholm för att en vecka senare flytta tillbaka. Så många som går runt med pms utan att förstå det eller veta att det finns saker man kan göra för att må bättre. Vi ska inte behöva må så här skit. Jag har lång pms och blir irriterad, arg, sjukt irriterad på katterna, sen orolig, trött, deprimerad, låg livslust, likgiltig. Men det börjar bli bättre och jag hoppas det blir ännu bättre. Jag hittade din blogg från organic makers. För att göra eget smink. Kemikalier påverkar ju våra hormoner mycket! Kram från en medsyster 😊 Tina

Svar: Tack så mycket för din kommentar, Tina! Det känns skönt på något sätt att man inte är ensam, även om jag inte önskar någon detta helvete. Och tack för boktipset, jag ska kolla upp den! Vad roligt att du hittade mig via Organic Makers. Det är sannerligen mycket hormonstörande kemikalier och annat i vår vardag som kan bidra till problemet. Kram på dig :)
The Pink Grapefruit

#4 - Nilla Tankebubblor

Här kommer lästips till dig:
https://kurera.se/martina-johansson-kvinnor-har-mer-stressfaktorer-an-man/
och
http://www.tidningenhalsa.se/artiklar/kategori/20120302/kosten-paverkar-huden/

Svar: Tack för länkarna. Det här med att kosten påverkar huden är ganska individuellt skulle jag säga. Jag har haft väldigt varierad kost under de 10 år som jag haft problem med min hud. Jag har varit allätare, vegetarian, vegan, ätit glutenfritt en längre period, och det jag kommit fram till är att min kost inte har påverkat min hud alls. Det enda som hjälpt egentligen är tid.
Sen det här med att kvinnor upplever mer stress är något jag tänkt på mycket den senaste tiden. Stress påverkar definitivt hur kroppen mår, och det reflekteras också på huden. När jag har mått dåligt har jag oftast fått akneutbrott samtidigt. Så det är väldigt intressant och något jag gärna forskar lite mer om.
The Pink Grapefruit