The Pink Grapefruit

Att äta vegetariskt/veganskt - Nybörjarguide
Jag har aldrig varit mycket för kött. Faktum är att vi sällan åt kött här hemma innan vi bestämde oss för att sluta helt, det var med andra ord inget svårt beslut. Vad som däremot var svårt i början var att hitta bra och varierade recept. Det är lätt att man tänker "Men vad ska man äta då? Sallad?", och vi möts ofta av den här frågeställningen när vi blir bortbjudna på mat. Folk får panik helt enkelt när man berättar att man är vegetarian. Jag vill understryka att jag inte är någon expert inom området, men jag vill dela med mig av mina tips och sånt jag hittat på vägen som kanske hjälper någon annan.
 
En sak som är bra att tänka på innan man övergår till att bli vegetarian/vegan är att inte gå från noll till hundra. Börja byta ut vissa grejer och sluta inte äta något förrän du hittat ett bra och näringsrikt substitut.
 
 
Tips på hur man ersätter kött och mejeriprodukter i vanliga rätter:
 
Oatly iMat
Den här matlagningsgrädden använder vi i nästan allt. Det smakar lite speciellt i början, men man vänjer sig snabbt och nu märker jag faktiskt ingen skillnad. Vi använder den i såser, krämiga soppor, i bakning, i potatisgratäng, ja helt enkelt i alla recept som kräver grädde (förutom vispgrädde). Om man kryddar rätt och har i soja i såsen så smakar det inte havre. Till potatisgratäng värmer vi havregrädden med salt, vitpeppar och pressad vitlök, vitlöken gör hela skillnaden!
 
Havremjölk/Mandelmjölk/Kokosmjölk/Soygurt
Det finns massor av substitut till komjölk. Vi använder endast mjölk till gröten på morgonen eller för att dryga ut såser och annat. Till havregröt är havremjölk helt klart godast enligt mig. Det funkar också utmärkt att göra risgrynsgröt på. Kokosmjölk är gott, men dess speciella smak passar inte till allt. Mandelmjölk är ingen favorit hos mig, men det finns många som tycker det är gott. Soygurt är ett väldigt bra alternativ till yoghurt. Jag har smakat Mild & Creamy från Alpro samt Planti Soygurt (båda med vaniljsmak) och jag är frälst! Innan jag smakade dem var jag skeptisk då jag inte tycker om sojadryck, men de är så extremt goda att jag mer än gärna hade velat ha 2-litersförpackningar hemma.
 
Kokosolja
Använd den som stekolja, i bakning och matlagning istället för smör och margarin. Funkar på mackan också om man tvunget vill ha fett under pålägget.
 
Sojafärs
Sojaprodukter är som sagt ingen favorit hos mig, men just sojafärs är faktiskt ett väldigt bra substitut till köttfärs! Vi använder det främst till "köttfärssås" och Chili con "carne". Det går även att göra vegetariska "köttbullar" på sojafärs, men det är något vi inte riktigt lyckats få till än så jag kan inte rekommendera detta för en köttätare. De smakar bra, men konsistensen är väldigt annorlunda från det man är van vid.
 
Bönor och Linser
Kidneybönor, Svarta bönor, Vita bönor, Kikärtor, Röda Linser m.fl. är mättande och bra att ha i grytor, soppor, sallader, bara som de är eller att göra burgare på. Kikärtor gör vi ofta hummus på. Man kan också rosta dem i ugnen med lite olivolja, vitlök och kryddor och sen ha i sallader och annat. Svarta bönor använder vi till mexikansk mat och röda linser gör vi väldigt goda linsbiffar på. Möjligheterna är oändliga!
 

 
Här hittar du bra och enkla recept:
 
Jävligt Gott - www.javligtgott.se
Är man nybliven vegetarian eller vill ha recept på rätter som liknar det man är van vid så är den här bloggen en väldigt bra start!
 
Vegania - www.vegania.net
Den här hemsidan känns lite som Bonniers Stora Kokbok. Här hittar man massor av recept som man kan hämta inspiration ifrån.
 
Min absoluta favoritkanal på Youtube när det gäller mat! Extremt enkla och goda recept som är presenterade på en snyggt och stilrent sätt. Testa deras Cauliflower Wings, you will not be sorry!
 
Spara
#1 - lovisa

kanonbra inägg! jag har faktiskt aldrig tänkt på att iMat smakar havre? kanske är för att jag alltid har den i ganska smakrika soppor och grytor och att havretouchen på så sätt döljs? hmmm. ska lätt kolla upp hot for food; har väldigt dålig på youtube, särskilt matkanaler, så ser fram emot en ny värld att upptäcka (och sedemera plöja). kram!

Svar: Jag tänker inte på havresmaken alls numera, men har märkt att bekanta som inte är vana tycker att det smakar annorlunda. Kan i och för sig bero på att de vet om att jag haft i havrebaserad grädde. Jag får testa laga något utan att säga vad som är i. ;) Hoppas du tycker om Hot for food!
The Pink Grapefruit

#2 - Maggie Bergius

Har du prövat annammas produkter? Finns bl a på Willy´s. De har fantastiska veggobullar, burgare och szcnizlar. Snabbmat om man har lite brått:)

Svar: Ja, deras färs är standard att ha i frysen här hemma. :) Sambon tillagade igår en supergod pytt med färs, potatis, morötter, kålrot och lök. Det kan jag rekommendera! Prova också att riva i lite ingefära i färsen, det ger lite sting.
The Pink Grapefruit