The Pink Grapefruit

En gång i månaden går jag sönder
 
Jag vaknar upp. Jag har planerat att sitta och jobba på ett nytt projekt då jag jobbar hemifrån just denna dag, men något känns inte riktigt rätt. Jag ligger kvar och blickar ut mot molnen som passerar långsamt. Jag tänker inte på något alls, jag bara iakttar. Magen kurrar av hunger och munnen törstar efter vatten. Men jag ligger kvar. Det tar inte lång tid innan hungern griper tag ordentligt och det känns som att den suger in alla mina inre organ i brist på annat. Men jag ligger kvar, för idag är jag inte helt hundra.

Jag tar fram mobilen och kollar igenom sociala medier. Ser en bild på en glad vän och känner hur det vattnas i ögonen. Är det glädje jag känner? Avundsjuka? Sorg? Vem vet. Jag hejdar snabbt den spontana explosiva gråtattacken genom att scrolla vidare. Tre hejdade gråtattacker senare är jag redo att ta mig an dagen, eller i alla fall ta mig ur sängen för att få i mig mat.

Det har nu gått några timmar och jag har inte fått något gjort. Jag sitter och stirrar på skärmen och mina händer försöker lite halvhjärtat öppna ett nytt dokument och trycka på lite knappar, men det blir liksom inte bra. ”Inget blir bra”. ”Jag är inte bra”. ”Livet suger”. ”Varför suger allt??”. ”Jag orkar inte med den här dagen!” Jag slänger mig i sängen igen och drar täcket över huvudet.

”Du kan inte ligga där, du har saker du måste göra”, säger han. Det tar inte många millisekunder innan jag ryter tillbaka att ”jag MÅSTE ingenting!”. Och nu har jag startat ett meningslöst bråk där jag häver ur mig elakheter och ilska, som sedan övergår till tårar. Han vågar inte nämna ordet, men jag vet att han vet. Och jag vet. Men jag förnekar det och försöker hitta en annan anledning. En ”legit” anledning till varför jag känner såhär.

En gång i månaden förvandlas hela världen till en kall och mörk plats. En gång i månaden börjar jag gråta utan någon uppenbar anledning och ilskan tar över mitt liv. En gång i månaden känner jag att jag inte duger som jag är. En gång i månaden vill jag flytta, byta jobb, göra slut och klippa av mig håret.

En gång i månaden går jag sönder, i vad som känns som en miljon bitar.
#1 - Gina Bäck

Är likadan.. fy det är så fruktansvärt jobbigt. Fint och respektabelt sätt du målade upp den här texten!

Svar: Tack! Visst är det jobbigt... men man får lära sig att leva med det, och möjligtvis att hantera det bättre, men det är ju lätt att säga när man inte är inne i det.
The Pink Grapefruit

#2 - Amanda

Alltså jag har ingen aning vad du kanske pratar om men beror det på din menscykel? Att du mår piss och lätt blir arg pga mens/pms? För isåfall så läste jag din nyårsmålslista eller vad man kallar det. Du skrev gå till någon som kan något om näring för att få ordning på huden, right? Isåfall tipsar jag om att du besöker en näringsterapeut eller homeopat som arbetar med kvinnor och våra hormonella obalanser. Både hudproblem men också pms, migrän och allt möjligt kan ofta kopplas till för mkt eller för lite av hormonerna.
Vid mens tex höjs östrogennivån så mkt att många blir monster. I många fall blir man mkt bättre med progesterontillskott. :)

Känns lite sådär kasst att säga att problem beror på hormoner. Det känns som att förminskar problemen. Men så är det ju inte. Hormonerna är bland de viktigaste och mest "styrande" processerna i våra kroppar!

Svar: Precis, det är PMS jag pratar om. Tack för tipset! Tanken är att jag ska nämna mina hormonbesvär när jag söker hjälp för aknen, det måste ju på något vis vara sammankopplat. Har dock fått så mycket negativ kritik när jag nämnt för bekanta att jag vill ta hjälp av en homeopat eller liknande. Många liknar det vid "hokus pokus" och menar att det inte hjälper. Men vanlig traditionell medicin har ju inte hjälpt, så vad har jag egentligen att förlora?
The Pink Grapefruit