The Pink Grapefruit

Mina bästa tips inför mellandagsrean
 
Då var vi snart där igen. Julen är över och affärerna startar årets REA. Jag vill understryka att jag inte vill uppmuntra konsumtion, men i år har jag faktiskt ett par grejer jag behöver, och jag har väntat halva året på att köpa dem då jag vill spara pengar. Faktum är att jag brukar göra såhär och jag har blivit ganska rutinerad, så jag tänkte dela med mig av mina bästa tips.
 
1. Vad behöver jag?
Se över din garderob och ditt hem. Behöver du något du inte har, har något blivit gammalt och trasigt? Jag gjorde en total utrensning av garderoben för några veckor sedan så jag har koll på vad jag har och vad jag behöver. Det är bra att göra utrensningen några veckor innan så att man hinner "gå in" garderoben och hinner uppleva om man har brist på strumpor eller vad det nu kan vara. Hamnade alla underkläderna i tvättkorgen innan det var dags att tvätta? Ja då kanske man ska investera i några nya par. Och det viktigaste av allt; Behöver du inget, så köp inget!
 
2. Gör en lista på det du ska ha, och HÅLL DIG TILL DEN
Hur många spontana REA-plagg har man inte kommit hem med som sedan bara hänger i garderoben orörda resten av året? Jag gör listor på allt jag behöver och sorterar det i kategorier, ibland också efter vilken affär jag ska köpa det i.
 
3. Kolla nätshopparna
Juldagen brukar vara en ganska slapp dag för mig. Då tar jag tillfället i akt och går igenom alla webbshoppar som kan tänkas innehålla de grejer jag söker. Ofta startar reaorna online den 25:e. Jag kollar då inte enbart webbaserade butiker, utan även webbshopparna till fysiska butiker. Genom att titta igenom utbudet online får jag en klarare bild av vad som finns i den fysiska butiken, och då blir det också lättare att veta vad man ska leta efter när man kommer dit.
 
Ett år hade jag sparat ner allt jag skulle ha på mobilen, gick till ett köpcentrum precis när de öppnade den 26:e, hittade snabbt grejerna jag skulle ha, och eftersom det var så tidigt kunde jag prova allt i lugn och ro. Jag köpte sedan det som var bra och gick hem igen, lagom tills andra människor hade börjat strömma till affärerna. Ingen stress och inga onödiga köp.
#1 - Isabelle

Jag älskar mellandagsrean, speciellt om man har fått nått presentkort. Tyvärr så shoppar man gärna mer än vad plånboken kanske vill, men med hjälp av dina tips så kommer i alla fall inte jag göra det i år. Tack för dina bra tips!! Och ha en fortsatt God jul ;)

Svar: Vad kul att du gillade tipsen! God jul på dig med :)
The Pink Grapefruit