The Pink Grapefruit

Att tillverka sitt eget smink
 
I fredags förra veckan tillverkade jag min alldeles egna flytande foundation. Jag har alltid trott att det skulle vara komplicerat att göra detta själv. Ingen av de naturliga foundations jag köpt förut har varit särskilt bra, så självklart börjar man tro att det inte är möjligt. Men faktum är att det är ganska lätt. Det är få ingredienser och man kan anpassa dem lite efter vilka egenskaper man vill ha och vilken hudtyp man har.
 
Jag blev helt lyrisk när jag hade gjort min första batch. Det var utan tvekan den bäst täckande foundation jag någonsin provat, och bra täckning ville jag ju ha eftersom jag har många svårtäckta ärr. Så jag lät den vara tjock och täckande. Väl hemma när jag testade den på hela ansiktet insåg jag att den var FÖR täckande och alldeles för tjock i konsistensen. Så jag hällde i lite mer olja och drygade ut den med lite micapulver. Det blev definitivt bättre, men jag har efter en hel dags användning nu också insett att den inte passar min hudtyp. Jag använde bland annat zinkoxid och majsstärkelse, och båda dessa är väldigt uttorkande. Det kan jag säga att det märktes på huden framåt kvällen.
 
Så jag kommer att fortsätta jobba på receptet och tillföra råvaror som är mer vårdande, sen kan jag dela med mig av receptet. :)
 
Samma dag blandade jag till ett transparent puder som är busenkelt att göra själv. Det innehåller bara två ingredienser; mica och kaolin. Det finns puder som endast består av mica, men kaolin suger upp fett och vätska, så jag tillförde en liten del kaolin för att pudret ska bli mer mattande. Mängden kaolin kan man justera lite efter hudtyp. Det här pudret ger alltså ingen färg utan det är mattar bara ner och hjälper till att "sätta" foundation.
 
Transparent puder:
1 msk matt mica
1 tsk kaolin
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
#1 - mammatillmirakel.blogg.se

Gud vad coolt att du gjorde ditt eget :)