The Pink Grapefruit

Hur man gör flytande tvål av fast tvål
 
 
Handtvål är en av de där grejerna man köper som tar slut halvvägs hem från affären. Kanske beror det delvis på att jag tvättar händerna väldigt ofta, men jag tror att många känner igen sig i detta. I alla fall om man använder flytande tvål. Fast handtvål har en tendens att räcka längre och kostar mindre, men känns inte speciellt fräsch när den blir alldeles blöt och geggig.
 
Här kommer lösningen! Lösningen som gjort att jag inte har behövt köpa tvål på flera månader. Lösningen som är så enkel och billig att jag aldrig mer kommer att köpa flytande tvål i affären.
 
FAST TVÅL TILL FLYTANDE TVÅL
 
 
Det man behöver är valfri fast tvål, jag valde en ekologisk mandeltvål. Val av tvål kan påverka resultatet, men man får helt enkelt testa sig fram. Vissa fungerar bättre än andra. En bunke eller något som rymmer minst 1 liter. En stavmixer (ej med på bild). Ett rivjärn och en flaska att hälla i överbliven tvål som inte får plats i den tänkta tvålbehållaren. Sen kan det vara bra att ha en tratt när man häller i tvålen i behållaren.
 
 
Riv tvålen på den stora sidan av rivjärnet. Jag rev bara ner halva tvålen och sparade andra halvan till nästa gång.
 
 
Häll på 1 liter kokande vatten och blanda runt tills all tvål har löst sig. Låt den sedan stå och svalna i några timmar. Den kommer att stelna, så var inte rädd om det ser för löst ut. Mängden vatten kan dock variera beroende på tvål. Vissa tvålar kräver mer vatten, vissa mindre. Men jag tycker det är bra att börja med 1 liter.
 
 
När tvålen har stelnat ser den ut som en stor gelé-aktig klump. Nu är det dags att mixa tvålen så att den får rätt konsistens. Jag mixade i någon minut med en stavmixer.
 
 
Såhär ser tvålen ut efter att man mixat. Känns den fortfarande för fast så kan man hälla på mer vatten, men det behövde jag inte göra här. Sen är det bara att fylla sina behållare med sin nya flytande tvål! En fast ekologisk mandeltvål av märket ovan blir alltså två liter flytande tvål. Denna tvål kostar 23 kronor hos Bodystore, så man får alltså två liter flytande ekologisk tvål för 23 kronor. Rätt bra deal om ni frågar mig!
 
 
Spara
#1 - My

Bra tips! :)

#2 - Julia

Så smart! Det skall jag testa så fort min nuvarande flytande tvål tar slut

#3 - Anonym

Hur blir hållbarheten när man tillsatt vatten?

Svar: Jag upplever hållbarheten som bra. Har aldrig sett att det bildats mögel eller något sådant. Vet inte om det beror på att jag använder kokat vatten, men det är klart att man ska försöka vara så renlig som möjligt.
The Pink Grapefruit