The Pink Grapefruit

Saker jag tänkt på
- Jag fick idag reda på att Chris Pratt och Anna Faris har gjort slut efter 8 års äktenskap. Nog för att det är sorgligt i sig, men vad som gjorde mig riktigt upprörd var internets reaktion på uppbrottet. Man var snabb med att peka finger mot Chris motspelerska i Passengers, Jennifer Lawrence. Det är inga trevliga ord som kastas runt i kommentarsfälten. Inte för att jag tror att det ligger minsta sanning i denna spekulation, men när sådana saker händer, varför är det "den andra kvinnan" som får hela skulden? Varför är det aldrig mannens fel? Det är ju trots allt han som är gift, han som har en familj där hemma. Borde inte han veta bättre? Eller blev han bara "utsatt" av den andra kvinnans förföriska blickar och lockades motvilligt av henne att förråda sin familj? Nej, jag blir så arg på det här, och hur snabba folk är med att döma och börja näthata människor de inte ens känner.
 
- För närvarande är jag arbetslös. Jag kan väl erkänna att jag inte direkt anstränger mig för att söka jobb, vilket jag borde göra då situationen är ohållbar och rätt akut. Det är uppenbart att jag inte mår bra, men den ambitiösa overachievern i mig frågar sig om det inte är lathet ändå? Är det lathet som gör att jag stundtals bara sitter och stirrar på ingenting? Är det lathet som gör att jag inte orkar någonting längre? Är det lathet som gör att min koncentrationsförmåga snittar på 5 minuter? Det blir en ond spiral då min oförmåga att göra någonting åt situationen gör att jag klankar ner på mig själv, för jag vet ju att jag kan, att jag klarar allt om jag bara försöker. "Ta dig samman för tusan!" tänker jag... och sen sitter jag bara där.
 
- Det finns tydligen en snubbe i New York som går runt på stan och tar bilder på hundar hela dagarna. Lite som Humans of New York, fast bara hundar. The Dogist kallar han sig på Instagram, och det är något av det bästa jag sett på länge. I en kort dokumentär berättar han att han var arbetslös och bestämde sig för att gå ut och ta bilder av hundar då han älskar hundar. Det här låter ju seriöst som ett drömyrke. Precis en sådan grej jag skulle kunna tänka mig att jobba med.