The Pink Grapefruit

Doftpåsar med lavendel
 
Sedan en tid tillbaka har jag märkt att kläder och handdukar har börjat lukta lite unket här hemma. Vi använder parfymfritt tvättmedel och inget sköljmedel, så någon godare doft blir det inte av tvätt. Dessutom har jag sett en och annan mal i lägenheten, och en malinvasion är jag inte så sugen på. Därför bestämde jag mig för att göra doftpåsar till våra klädskåp som ska hålla skåpen fräscha och fria från malar. Lavendel är väldigt bra för detta ändamål då doften skrämmer iväg malar och luktar behagligt för oss människor.
 
 
Jag började med att klippa ut en fyrkant på 30x30 cm i ett tyg jag hittade här hemma. Det fina är att man kan ta i princip vilket tyg som helst som man har liggandes där hemma. Köp inte nytt om du har något du kan återanvända.
 
 
Denna tygbit ska bli två doftpåsar, så jag delade den på mitten.
 
 
Därefter vek jag in det som skulle bli den övre kanten på påsen och sydde in den så att tyget inte skulle bli fransigt. Sedan vek jag den nu avlånga rektangeln på mitten, men insidan utåt, och sydde igen kanterna på sidorna.
 
 
När jag sytt klart vände jag påsen rätt och då ser den ut såhär.
 
 
Fyll den med lavendel. Jag fyllde den ungefär en fjärdedel. Det ska gå att knyta den och gärna finnas kvar lite utrymme så att man kan klämma och skaka runt på lavendeln för att frigöra mer doft.
 
 
Jag knöt så att jag fick en ögla som man kan hänga påsen i.
 
Och så var det klart! Inte så svårt va?
 
#1 - Elin Bjurek

Smart, älskar lavendel!! <3

Svar: Jag med :)
The Pink Grapefruit

#2 - Felicia

vilket grymt bra tips

#3 - Tess

Vilket bra tips! Det hade jag också velat göra :)

Svar: Gör det, det är superenkelt och doftar underbart :)
The Pink Grapefruit

#4 - Helena

Åh vilket bra tips! Vill också göra sådana små påsar :)

#5 - Ida - foto & häst

Så bra tips! Söta påsar :)

Svar: Tack! :)
The Pink Grapefruit

#6 - Amanda Jona [FOTOGRAF]

Åh så smart, tack för tipset! :D

#7 - Simon G

Vilket bra tips! Åh lavendel som luktar så gott. :)

Svar: Visst gör det! Ett annat tips är att byta ut sköljmedel mot ättika med några droppar eterisk lavendelolja. Då luktar kläderna gott och man tvättar miljövänligare. :)
The Pink Grapefruit