The Pink Grapefruit

Min uppdaterade hudvårdsrutin för torr aknebenägen hy
Min hudvårdsrutin ser idag ganska annorlunda ut från hur den såg ut senast jag gjorde ett inlägg om det. Faktum är att min hy ser ganska annorlunda ut. Aknen har de senaste veckorna magiskt minskat, och det enda jag får nu är småplitor. Jag hade en teori om att det delvis var gluten som orsakade aknen, men jag har faktiskt börjat äta gluten igen och huden har inte blivit värre alls av det. Jag vågar dock inte fira den avtagande aknen än, då jag gjort det misstaget förut och sedan blivit ledsen när den kommit tillbaka. Men det jag kan säga är att den inte har varit såhär lugn sedan jag åt antibiotika för några år sedan.
 
Något som dock har tillkommit är exem. Jag kan inte minnas att jag haft exem förut, möjligtvis när jag var yngre, men i sådana fall var det bara tillfälligt. Jag har sedan 2-3 månader tillbaka haft ett ihärdigt exem på ena smalbenet, och jag tycks ha utvecklat någon torrfläck strax ovanför min överläpp. Dessa två har jag smörjt in med olika salvor men de tycks vilja stanna kvar. Jag misstänker att det har med vintern att göra och att de kommer att försvinna när det blir lite varmare, men det är fortfarande aningen oroväckande att jag drabbats av detta helt plötsligt.
 
 
På kvällen när jag ska tvätta bort smink tar jag först bomull med en skvätt mandelolja. Mandeloljan tar effektivt bort det värsta, speciellt ögonsmink. Efter detta tar jag en liten klick Nonique Intensive Face Wash för torr hy och smörjer in hela ansiktet lite slarvigt. Sedan går jag in med min Regeneristborste som jag fick i julklapp.
 
 
Borsthuvudet har två hastigheter, men jag använder i princip bara det snabbaste. Jag börjar med halsen och jobbar mig ganska snabbt uppåt i ansiktet.
 
 
Jag sköljer bort resterna med vatten och torkar försiktigt ansiktet med en engångshandduk. Sedan tar jag en skvätt gurkörtsolja i ena handen och några droppar vatten i den andra och gnuggar dem mot varandra innan jag smörjer in ansiktet med detta. Vattnet gör att oljan glider bättre på huden. Jag tycker mycket om gurkörtsoljan då den går in i huden snabbt och mycket lättare än exempelvis mandelolja. Den är något torrare, vilket gör att jag inte kan ha bara den, utan jag går sedan in med en ansiktskräm ovanpå. På kvällen lägger jag Weledas Iris Hydrating Day Cream.
 
På morgonen brukar jag inte rengöra ansiktet med några produkter, utan jag tar bara en engångshandduk som jag blöter ner i varmt vatten och lägger över ansiktet en stund. Sedan "torkar" jag ansiktet med handduken i små cirkulära rörelser, detta för att bli av med torra hudflagor som uppstått under natten. Sen smörjer jag in ansiktet med gurkörtsoljan och Face Dream av Maria Åkerberg som blir något mattare än Weledas ansiktskräm.
 
Lite då och då gör jag en ordentlig ansiktsskrubb och lägger ansiktsmask, men detta kan jag göra ett eget inlägg om längre fram.
Spara
Spara
#1 - Matilda

Vad kul att du märker skillnad i din hy! :)